Utbildning och forskning
- Frågor och svar
- Arbetsmarknad
- Energi
- Företagande
- Klimat och miljö
- Makroekonomi
- Offentlig ekonomi
- Regional statistik
- Skatt
- Utbildning och forskning
Hur hög är utbildningsnivån i Sverige?
Utbildningsnivån hos en befolkning används ofta som mått på ett lands humankapitalhumankapital:, det vill säga ett mått på befolkningens och arbetskraftens samlade kunskaper och färdigheter. 1970 hade bara en tredjedel av svenskarna gymnasie- eller högskoleutbildning. Nära 50 år senare, 2017, hade 83 procent av svenskarna mellan 25-64 år minst en gymnasieutbildning. Det är något högre än snittet i OECDOECD: som ligger på 79 procent. Tittar man på gruppen högskole- eller universitetsutbildade för sig, ligger Sverige även här över snittet för OECDOECD:. Drygt 40 procent av svenskarna har en högskole- eller universitetsutbildning. Det är en något högre andel än i Danmark men också något lägre än andelen i våra andra grannländer - Norge och Finland. Du kan läsa mer om utbildningsnivån i Sverige och andra länder här.
Senast uppdaterad: 2019-04-23
Hur mycket av Sveriges forskning finansieras av näringslivet?
Totalt sett står näringslivetnäringslivet: för ungefär 70 procent av finansieringen av forskning och utveckling, FoUFoU:, i Sverige. Resterande del finansieras främst av staten. En mindre del kommer också från utlandet eller icke-vinstdrivande institutioner. Totalt sett investerar Sverige omkring motsvarande 3,5 procent av vår BNPBNP: på FoUFoU: varje år. Du kan läs mer om FoU i Sverige här.
Senast uppdaterad: 2019-04-23
Hur väl klarar sig den svenska grundskolan i en internationell jämförelse?
Var tredje år mäter OECDOECD: 15-åringars kunskaper i matematik, naturkunskap och läsförståelse. PISA, som studien kallas, syftar till att mäta i vilken utsträckning elever, som närmar sig slutet av den obligatoriska utbildningen, är redo att möta framtiden. Sverige har gått från att vara ett av de länder med bäst resultatresultat: när mätningarna började år 2000 till att ligga omkring OECDOECD:-snittet i senaste mätningen år 2015. Jämfört med förra undersökningen år 2012, i vilken svenska eleverna uppvisade lägst resultatresultat: hittills, har resultaten förbättrats något. Du kan läsa mer om resultaten i PISA här.
Senast uppdaterad: 2019-04-23
Vad är det för skillnad på en innovation och ett patent?
Ett patentpatent: är en skyddad idé. När en forskare eller uppfinnare kommer på en ny idé kan hon skydda den genom att söka patentpatent: för den. När en idé är patenterad har den en ägare och ingen annan får använda den utan tillstånd från patentinnehavaren.
En innovationinnovation: är en idé med en marknadspotential. Det betyder att idén går att utveckla till något som har ett värde för kunder på en marknadmarknad:. De flesta innovationer är patenterade men alla patentpatent: är inte innovationer. Läs mer om patent här.
Senast uppdaterad: 2019-04-23
Varför är utbildning bra för ekonomisk tillväxt?
UtbildningUtbildning: gör att kunskapsnivån höjs i befolkningen. Ökad kunskap betyder i allmänhet att de som arbetar gör det bättre och mer effektivt. Därmed gör utbildningutbildning: att fler och bättre varorvaror: och tjänstertjänster: kan produceras.
UtbildningUtbildning: är viktigt för tillväxttillväxt: både i utvecklingsländer och industrialiserade länder. I u-länder kan det handla om tillgång till skolor så att större del av befolkningen kan lära sig läsa och skriva medan det i ett i-landi-land: kan handla om specialkompetens inom avancerad teknik.
I ekonomisk teori beskriver man utbildningutbildning: som att humankapitalet ökar och att detta ger bättre förutsättningar för produktion i ekonomin. Här ses utbildningutbildning: som en investeringinvestering: i befolkningens humankapitalhumankapital:. Du kan läsa mer om utbildningsnivån i Sverige och andra länder här.
Senast uppdaterad: 2019-04-23