Ekonomifakta

Den nya företagaren

Publicerad: 2008-04-17

Dagens typiske nyföretagare är en entreprenör som vill förverkliga sina idéer och som driver ett litet företag utan anställda. Detta är långt ifrån både Krösus Sork och Ebenezer Scrooge som ofta har fått symbolisera den girige företagaren.

Bilden av företagaren har inte alltid varit positiv. Men i 2000-talets Sverige håller denna bild på att förändras. Företagarna har fått mer utrymme i samhällsdebatten eftersom man insett hur viktiga de är för Sveriges tillväxt och välfärd. Även inom ekonomisk forskning betonas företagsamheten alltmer. Där har entreprenörernas betydelse hittills spelat en begränsad roll.

Omfattande företagsstatistik

Hur ser då den typiske entreprenören ut? För att ta reda på det kan man vända sig till företagsstatistiken som numera är ganska omfattande. Vanligen redovisas statistiken som antal företag uppdelat på exempelvis kön, ålder, omsättning och antal anställda. Genom att titta på inom vilken grupp de flesta företag startas, och generalisera utifrån detta, kan man få fram en bild av vad som kännetecknar en typisk entreprenör idag.

Trettioårig 08:a med högskoleutbildning

Den som idag startar företag är en man i trettioårsåldern med högskoleutbildning. Han bor i Stockholm och arbetar med finansiell verksamhet eller andra företagstjänster. Det kan vara finansförmedling, försäkringsverksamhet, fastighetsverksamhet, uthyrning av fordon och maskiner eller databehandling.

Dagens nyföretagare

Källa: ITPS, Nutek, SCB

Men för att kunna arbeta självständigt och för att kunna förverkliga sina idéer startar han ett företag. Han använder sitt eget kapital och startar företaget som en enskild firma, utan anställda. Efter tre år har han en omsättning på ungefär 300 000 kronor vilket är ungefär samma som vid företagets start. Företagaren upplever att han har svårt att försörja sig på företaget.

Fler företagare inom utbildning, hälso- och sjukvård

Den typiske entreprenören är alltså knappast en Joakim von Anka som badar i pengar. Snarare är dagens entreprenör en drivande visionär full av idéer, som samtidigt ofta lever under ganska knappa ekonomiska villkor. Men på en punkt stämmer säkert bilden överens med våra fördomar och förväntningar: den typiske entreprenören är en man. Hur är det egentligen med nyföretagandet bland kvinnor?

Den som idag startar företag är en man i trettioårsåldern med högskoleutbildning.

Idag startas drygt var tredje företag av en kvinna, men andelen ökar. De vanligaste branscherna som kvinnliga entreprenörer ger sig in i är utbildning, hälso- och sjukvård. Dessa branscher har ökat stadigt till skillnad från företagstjänstebranschen. Den senare är istället i stor utsträckning konjunkturberoende eftersom man i goda tider oftare köper konsulttjänster.

En kvinnlig företagare från Örebro?

Det är alltså inte omöjligt att framtidens typiska företagare istället är en kvinna. Och eftersom den största ökningen i antalet nystartade företag, mellan 2005 och 2006, skedde i Örebro län, är det inte heller orimligt att det är där hon kommer bo.

av Fredrik Carlgren

Publicerad: 2008-04-17

Det är fritt att använda sig av våra diagram men ange gärna Ekonomifakta som källa.

Företagande