Ekonomifakta

Innovation – ett vinnande koncept

Publicerad: 2010-02-03

Entreprenörskap, innovationer och nyskapande har länge ansetts vara viktiga delar i ekonomisk utveckling och tillväxt. I en ny rapport av Tillväxtanalys konstateras också att företags långsiktiga satsningar på innovationer är ett vinnande koncept även för de enskilda företagen.

Det lönar sig att investera i forskning och utveckling för att ta fram innovationer. Detta är en av huvudslutsatserna i en ny rapport från statliga Tillväxtanalys. Jämfört med företag som endast sporadiskt satsar på forskning och utveckling, eller som inte gör några innovationsansträngningar alls, är bruttovinsten 44 procent högre per anställd i innovativa företag. De innovativa företagen utmärker sig även på andra sätt:

Kopplingen mellan entreprenörer och innovationer

Begrepp såsom entreprenör och innovation uppfattas ofta som svåra att förklara och definiera. I Tillväxtanalys rapport beskrivs en innovation som en förändring som skapar nya förutsättningar för ekonomisk verksamhet, till exempel utvecklandet av ny teknik, nya tjänster eller nya mer effektiva system och rutiner. Men innovationer uppkommer inte av sig själva, det krävs någon som kommer med idén till en innovation, någon som är beredd att satsa för att utveckla innovationen samt har kunskap och ett kontaktnätverk att lyckas kommersialisera innovationen. Det är denna någon som kallas entreprenör.

Entreprenörer viktiga för Sveriges framtid

Slutsatsen av analysen skulle kunna sammanfattas med att för att kunna utveckla och kommersialisera innovationer krävs det att företaget har en eller flera drivna entreprenörer samt tillgång till kapital och kunskapsintensiv arbetskraft. Det som driver på och underlättar denna utveckling är till exempel att Sveriges befolkning är högutbildad och att det satsas relativt mycket på forskning och utveckling. Dessutom är Sverige ett av de länder som ansöker om flest patent jämfört med alla OECD-länderna.

Men allt talar inte till Sveriges fördel. Ett orosmoment är att en stor andel av näringslivets investeringar i forskning och utveckling kommer från ett fåtal aktörer. Dessutom är entreprenörskapet i Sverige relativt lågt jämfört med andra länder. Och som konstaterats av rapporten, utan entreprenörer inga innovationer.

av Alexandra Stråberg

Publicerad: 2010-02-03

Det är fritt att använda sig av våra diagram men ange gärna Ekonomifakta som källa.

Företagande