TIMSS - internationellt
Senast uppdaterad: 2025-01-29
TIMSS undersöker elevers kunskaper i matematik och naturvetenskap samt deras attityder till dessa ämnen. TIMSS är en av de största internationella mätningarna av kunskapsnivåer tillsammans med PISA. Studien genomförs vart fjärde år och riktar sig till elever i årskurs 4 och 8. Här återfinns resultat för årskurs 8.
År 2023 fick de svenska eleverna ett genomsnitt på 517 poäng i matematik. Poängen varierade mellan 378 i den 5:e percentilen till 674 i den 95:e percentilen. Den 5:e respektive den 95:e percentilen är mått på resultatet av de sämst respektive de bäst presterande eleverna i landet. Desto större spridning mellan de lägsta och högsta, desto större skillnaden mellan elevernas resultatresultat:.
De OECDOECD:-länder som fick de högsta genomsnittsresultaten i matematik är Japan, Korea och Storbritannien. Lägsta genomsnittsresultaten fick Chile, Portugal och Frankrike. De länder med största spridning mellan de lägsta och högsta resultaten var Turkiet, Korea och Israel.
I naturvetenskap är det genomsnittliga testresultatet för Sveriges elever 521 poäng. Det placerar Sverige på en nionde plats av OECDOECD:-länderna. Högst genomsnittspoäng fick Japan, Korea samt Storbritannien.
TIMSS undersöker följande:
- Elevers prestationer i matematik och naturvetenskap.
- Elevers erfarenheter och attityder gentemot matematik och naturvetenskap.
- Sambandet mellan elevers bakgrund och deras prestationer och attityder.
- Utvecklingen av elevers prestationer och attityder över tid.
- Lärares och rektorers syn på undervisning, kompetenskompetens:, fortbildning samt trygghet och trivsel i skolan.
- Skillnader i elevers prestationer mellan olika länder, med fokus på skolans organisation, lärarnas undervisning och elevers bakgrund och attityder.
- Jämförelser av internationella skillnader och likheter i länders utbildningssystem och styrdokument.
Resultat PISA - internationellt
Det är fritt att använda sig av våra diagram men ange gärna Ekonomifakta som källa.