Reduktionsplikt
Senast uppdaterad: 2025-01-07
Reduktionsplikten innebär att företag som säljer bensin och diesel måste minska utsläppen av växthusgaser från sina produkter. Detta uppnås främst genom att öka inblandningen av förnybara bränslen, men även genom andra åtgärder som effektivare produktionsmetoder. För konsumenten resulterar reduktionsplikten i högre priser vid pumpen, vilket i praktiken kan ses som en form av drivmedelsskatt.
År 2024 fastställdes reduktionsplikten för både diesel och bensin till 6 procent. Detta innebär att drivmedelsförsäljare måste minska utsläppen från en liter diesel eller bensin med 6 procent jämfört med motsvarande mängd fossil bränsle. Denna lagstiftning har en prishöjande effekt eftersom biodrivmedel generellt har högre produktionskostnader än fossila bränslenfossila bränslen:, vilket resulterar i högre priser för konsumenterna. Hur stor prishöjningen blir beror på kostnaderna för inblandningen av biodrivmedel.
För att motverka höga drivmedelspriser genomförde regeringen betydande förändringar av reduktionsplikten under år 2024. I början av året sänktes reduktionsplikten för diesel från 30,5 procent till 6 procent, och för bensin minskades den från 7,8 procent till 6 procent.
Trots dessa sänkningar har regeringen presenterat ett nytt förslag som innebär att reduktionsplikten åter höjs. Förslaget, som träder i kraft den 1 juli 2025, innebär att reduktionsplikten för både diesel och bensin ökar till 10 procent. Höjningen förväntas minska Sveriges koldioxidutsläpp med totalt 3,1 miljoner ton fram till år 2030. En ny aspekt av förslaget är att drivmedelsleverantörer även ska få inkludera el från laddstationer i beräkningen för att uppfylla kraven på reduktionsplikt.
Här hittar du de senaste siffrorna för bensinpriset och dieselpriset.
Det är fritt att använda sig av våra diagram men ange gärna Ekonomifakta som källa.