Senast uppdaterad: 2023-10-26
av Jacob Öljemark
Publicerad: 2023-10-26
Utbildning av befolkningen är viktig för ett lands välstånd och tillväxt. Rikare länder lägger i allmänhet mer resurser på utbildning och genomsnittet för OECD ländernas utbildningskostnader som andel av BNP var år 2019 nära 5 %. Sverige lade under samma år närmre 5,5 % av BNP på utbildning.
Hur många år befolkningen går i skola samt finansiering av den skiljer sig mellan länder. I Sverige är exempelvis grundskolan obligatorisk medan gymnasium och högskola/universitet är frivilligt. För att kunna göra internationella jämförelser har utbildningsnivåerna delats in i tre nivåer; primary, secondary och tertiary education. Dessa överensstämmer förhållandevis väl med Sveriges uppdelning; grundskola, gymnasium och högskola/universitet.
I diagrammen ovan visas en internationell jämförelse av kostnaden för olika utbildningsnivåer per elev i USD och som andel av BNP. I Sverige läggs ungefär lika stor andel av BNP på grundskola och gymnasium medan något mindre läggs på högre utbildningar. Jämförs istället kostnad per elev blir den högre utbildningsnivån högskola/universitet dyrare. Samma struktur på fördelningar förekommer även hos de flesta andra OECD länder. Detta beror både på att det är färre elever på högskola/universitet som kostnaderna föredelas på samtidigt som personalkostnaderna är större.
I Sverige är samtliga utbildningsnivåer avgiftsfria för den studerande. Utbildning på högre instanser finansieras till största del av den offentliga sektorn. I diagrammet nedan kan man se hur stor andel av högskole- och universitetsutbildning som finansieras av offentlig respektive privat sektor internationellt. I genomsnitt finansieras två tredjedelar av utbildningen av offentlig sektor i OECD länderna.
Finansiering av högskole- och universitetsutbildning år 2019
Procent
| Privat | Offentlig | Övrigt |
Australien | 66,3 | 33,7 | 0,0 |
Österrike | 11,0 | 89,0 | 0,0 |
Belgien | 12,5 | 84,1 | 3,4 |
Kanada | 46,3 | 53,7 | 0,0 |
Chile | 61,1 | 38,9 | 0,0 |
Colombia | 67,6 | 32,3 | 0,1 |
Tjeckien | 16,6 | 76,2 | 7,1 |
Tyskland | 16,9 | 81,2 | 1,9 |
Danmark | 10,5 | 84,6 | 4,9 |
Spanien | 33,1 | 65,2 | 1,8 |
Estland | 14,9 | 70,6 | 14,5 |
Finland | 4,2 | 90,4 | 5,4 |
Frankrike | 22,6 | 75,3 | 2,2 |
Storbritannien | 72,6 | 23,7 | 3,7 |
Grekland | 13,3 | 74,7 | 12,0 |
Ungern | 28,3 | 69,6 | 2,1 |
Irland | 26,7 | 68,5 | 4,9 |
Island | 7,7 | 88,7 | 3,7 |
Israel | 47,5 | 52,5 | 0,0 |
Italien | 36,6 | 61,0 | 2,4 |
Japan | 67,4 | 32,6 | 0,0 |
Sydkorea | 61,7 | 38,3 | 0,0 |
Litauen | 27,6 | 67,0 | 5,3 |
Luxemburg | 5,0 | 91,0 | 3,9 |
Lettland | 34,1 | 57,5 | 8,4 |
Mexico | 44,1 | 55,9 | 0,0 |
Nederländerna | 28,3 | 68,3 | 3,3 |
Norge | 6,2 | 92,2 | 1,6 |
Nya Zeeland | 46,3 | 53,7 | 0,0 |
OECD | 30,8 | 66,0 | 3,2 |
Polen | 18,5 | 79,7 | 1,8 |
Portugal | 30,7 | 60,0 | 9,3 |
Slovakien | 27,3 | 70,2 | 2,5 |
Slovakien | 11,2 | 83,8 | 5,0 |
Sverige | 12,0 | 83,4 | 4,6 |
Turkiet | 30,6 | 68,5 | 0,9 |
USA | 64,3 | 35,7 | 0,0 |
Källa: OECD
Finansiering av högskole- och universitetsutbildning i procent, år 2019
Läs vidare om internationella jämförelser inom forskning och utveckling här.
Senast uppdaterad: 2023-10-26
av Jacob Öljemark
Publicerad: 2023-10-26
Det är fritt att använda sig av våra diagram men ange gärna Ekonomifakta som källa.